Schrijfoefening 2.5 rondeel over de lente

Opdracht: Schrijf een rondeel over de lente. Je hoeft je niet aan de rijmklanken te houden, alleen aan het regelschema.

  1. Het wordt lichter
  2. en de zon komt terug.
  3. Ik zie vogels in het blauw boven de stad
  4. Het wordt lichter
  5. in de avonden
  6. als de ramen openblijven
  7. en de zon komt terug.
  8. Het wordt lichter

Toelichting: Het regelschema van een rondeel is als volgt: 1. A1, 2. B1, 3. A2, 4. A1, 5. A3, 6. B2, 7. A1, 8. B1, waarbij de A en de B ook nog rijmklanken zijn. Zie Rondeel of rondo (Wikipedia)

Disclaimer: Persoonlijk vind ik dit gedicht nogal standaard, alsof het al honderden keren geschreven is, wat vermoedelijk ook zo is. Het zou me dan ook weinig verbazen als er vrijwel identieke gedichten rondzwerven op het web. Toch wil het hier neerzetten, omdat het mijn beeld van de eerste lentedagen zo mooi weergeeft. Dit is wat ik zie, als het lente wordt.

Plaats een reactie