Lieve schatten,

[Deze was ik vergeten te publiceren in 2015. Mijn aandacht werd opgeslokt door een andere, aan dit onderwerp verwante zaak. Het onderwerp is nog steeds actueel en ik sta nog steeds achter mijn mening.]

Hoewel ik onderschrijf dat de inlichtingendiensten momenteel over onvoldoende capaciteit beschikken om informatie te verwerven, te analyseren en te rapporteren, verschil ik van mening over de aard en oorzaak van dit tekort aan capaciteit en daarmee dus ook over de noodzaak tot uitbreiding van de bevoegdheid.

Ziet u, het huidige tekort aan opsporingscapaciteit is geen kwantitatief tekort, maar een kwalitatief, veroorzaakt door een tekort aan inzicht in de aansturing en een gebrekkige organisatie resulterend in een zeer ondoelmatige uitvoering van de opsporing. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat de reeds beschikbare informatie en andere machtsmiddelen andere ambities aantrekken die slecht samengaan met het ontwikkelen van inhoudelijk vakmanschap, en daardoor helaas gepaard gaan met incompetentie in de opsporing en de aansturing daarvan.

Door het vergroten van de verzameling informatie zal deze incompetentie toenemen tot de opsporingsdiensten een volledig dysfunctioneel orgaan in de samenleving zijn. Dat vind ik onaangenaam voor mijzelf als burger van wie de persoonlijke privacy wordt geschonden, als belastingbetaler van wie het geld wordt misbruikt en als mens van wie de sociale habitat tot een paranoide omgeving wordt gemaakt.

Uitbreiding van de bevoegdheden bevredigt alleen tijdelijk een inhoudsloze machtsverslaving en zal geen oplossing bieden voor de onderliggende problemen. Daarom ben ik tegen deze uitbreiding.

Oh en doddels, zijn jullie helemaal belatafeld om de rechter buitenspel te zetten. Integriteit is in het Haagse al verder te zoeken dan ik prettig vind, maar dit is een gotspe.

groeten,

Amber van den Bos

 

(Internetconsultatie Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Plaats een reactie