fantoommetingen – het begin

datZoals oplettende lezertjes van dit blog al wisten, ervaar ik al bijna vier jaar overlast van enkele buren. Indertijd ben ik hiervoor door het Meldpunt Woonoverlast van de gemeente Den Haag (melding MSP163769, 18 december 2012) door verwezen naar de buurtbemiddeling te weten http://bemiddelingmediation.nl (dossier 4081)

Tijdens de eerste gesprekken had ik het gevoel dat er naar me werd geluisterd. Helaas hield dit op nadat de ‘professionele bemiddelaar’ met de buren had gesproken. Zij hadden hem verteld dat zij niks deden en toen hij daar was deden ze ook niks raars, dus had ik me van alles in het hoofd gehaald. De lucht van sigaretten die ik rook, het verbrand plastic, de wietlucht en de misselijkheid, dat bestond alleen in mijn hoofd.

Ik had volgens de, niet medisch opgeleide, bemiddelaar last van fantoomgeuren en moest maar langs een arts. Er was niks aan de hand volgens de bemiddelaar, die hierna dus ook niks meer geloofde van wat ik zei . Nou vind ik het prima om gek te zijn, uiteindelijk is ieder mens ergens wel enigszins gek en zo hoor ik er dus helemaal bij, maar ik wil graag zelf bepalen wat mijn gekte is of dat door een arts laten doen.

Met deze opstelling van de betreffende buren (‘Wij doen niks’) en de bemiddelaar (‘Zij doen niks en jij moet maar naar een dokter’) was voor mij de bemiddeling voorbij. Helaas heeft deze bemiddeling een poortwachterfunctie voor de rest van de overheid. ‘Heeft u last van uw buren? Dan moet u naar het Meldpunt Woonoverlast voor buurtbemiddeling.’ Ja, daar was ik al geweest. ‘Oh, zeggen zij dat er niets aan de hand is? Dan kunnen wij ook niks doen. U moet echt daar zijn.’

Zucht. Dus dat is al vier jaar overlast van de idioten onder me. Rookoverlast, slaande deuren, tv de hele dag aan, gebonk tegen het plafond, gerammel aan mijn leidingen die onder de vloer lopen, dus daar kunnen ze inderdaad bij, waardoor ik nu waterslag in alle waterleidingen heb en mijn pas aangelegde cv langzaamaan leeg loopt en vaker bijgevuld moet worden. Maar er is niks aan de hand hoor, want die mensen zeggen zelf dat ze niks doen en ik ben gek, want ik heb last van fantoomgeuren en ik heb vast allerlei problemen waardoor ik dit verzin.

Dus vandaag was ik blij. Op 1 oktober heb ik een fijnstofmeter gekocht, de Dylos DC1700, op http://www.co2-meters.com/c-2853460/fijnstofmeters/, en weet je, aan die metingen kan ik zien dat het verbrande plastic en de misselijkheid wel degelijk een fysieke oorzaak hebben. (Ik zie ook wanneer ik stofzuig of wanneer er in mijn huis geklust wordt.)

Maar ja, dat zal die fijnstofmeter wel verzonnen hebben. Die heeft vast last van fantoomgeuren en moet eerst eens naar een dokter om zijn problemen door te spreken. Laten we het maar fantoommetingen noemen. Hoeft verder niemand er wat mee te doen.

 

Hier is een voorbeeld van een misselijkheidssessie:

dagplot_201610211

(wordt vervolgd)

 

PS. Het inlezen van de Dylos logs en het maken van de plaatjes heb ik gedaan met RStudio, met dank aan Stack Overflow. Die site rockt als een Arena vol met Rolling Stones 🙂

 

Update 2016-10-26: De grafieken zijn verplaatst naar http://www.dakiroa.dds.nl/Dylos/export/grafieken/  Hier staan ze per kalendermaand in een directory. Ook heb ik de meeteenheid aangepast aan wat gebruikelijk lijkt, van aantallen deeltjes per ft³ naar aantallen deeltjes per 0.01 ft³. De bijgewerkte R-code staat op github https://github.com/bosamber/DylosR

 

Geef een reactie

