het onbetaalbare leven

We leven in een rare maatschappij. Een maatschappij waarin alles in geld wordt uitgedrukt. De spullen in de winkel, de huizen waarin we wonen, maar ook onze gezondheid, onze levens, de ideeën waar we op komen en onze contacten met andere mensen. Alles is te koop, wordt gezegd, als je maar genoeg geld hebt. Er wordt ook gezegd dat als mensen ergens geen geld voor willen geven, dat ze het niet belangrijk genoeg vinden, dat ze het niet voldoende waard vinden om er voor te betalen.

Ik geloof daar niet in en daar heb ik over nagedacht. Wat waardevol is voor mij als mens, is wat mijn leven betekenis geeft, wat maakt dat ik mijn bestaan op deze wereld zinvol vind. Dat zijn mijn ervaringen, mijn relaties met andere mensen en mijn gevoel daarbij. Als ik die om ga rekenen naar euro’s, dan valt de betekenis weg die ze voor mij hebben, omdat geld nu eenmaal geen inhoud heeft.

Stel je maar eens voor dat je na een vermoeiende dag ingezakt thuis komt en van je partner een opbeurende knuffel krijgt. Wat gebeurt er dan als je die knuffel in euro’ s verrekent, bijvoorbeeld door €50,- op een relatie-dashboard in jullie keuken te schrijven? Probeer het eens uit om te kijken wat dat met je relatie doet. Het wordt een kille bedoening, maar misschien hou je daarvan.

Iets vergelijkbaars geldt voor een vriend die op een feestje het gesprek op gang houdt, of die met een paar kwinkslagen voorkomt dat een lastige situatie een drama wordt. Geef je hem bij het naar huis gaan een tegoedbon in euro’s? Je mag het proberen, maar ik weet niet hoeveel vrienden je overhoudt. Juist het omzetten naar geld wordt ervaren als een gebrek aan waardering voor wat hij werkelijk heeft willen betekenen.

Bij kinderen breekt het ook iets af. Kijk eens naar de trots, en de onzekerheid, waarmee zij hun tekeningen, knutselwerken of andere prestaties aan je komen laten zien. Dan hopen ze op een reactie van jou waarmee ze door kunnen gaan, en dat is geen geld. Weet je wat het met kinderen doet, als zij voor elke prestatie telkens een euro krijgen? Dat kan ik je wel vertellen. Dat worden onwijs nare kutkoters, die het voor geen meter interesseert waar ze me bezig zijn, of het überhaupt iets voorstelt, of wat het met anderen doet, zolang zij hun winst maar binnen hebben.

Jammer genoeg lijkt het erop dat we In onze vrije samenleving steeds meer in geld rekenen. We kopen bijvoorbeeld de goedkoopste spullen, omdat we daar het meeste van kunnen kopen voor het minste geld. De andere waardes, de kwaliteit van de producten, de service die erbij komt, de arbeidsomstandigheden van andere mensen, het vakmanschap en de idealen waarmee diensten en producten worden gemaakt en geleverd, de gevolgen voor het milieu, dat zijn allemaal waardes die we niet op het prijskaartje zien staan, zeker niet in euro’s, en daar baseren we onze beslissingen op, anders zijn we een dief van onze portemonnee.

Wie op zijn sterfbed naar het bedrag op zijn bankrekening kijkt om te zien wat hij heeft bereikt, heeft zijn leven vergooid. Daarmee is vrijwel iedereen het eens. Waarom kijken we tijdens ons leven dan wel voortdurend naar ons bezit? Ik praat wel eens met mensen die laten zien dat ze zakelijk en/of financieel succesvol zijn en dan mis ik iets in ze, een deel wat voor mij essentieel is om mensen boeiend te vinden. Het is net of een stuk menszijn ontbreekt. Ze zijn maatschappelijk dan wel geslaagd, maar menselijk gehandicapt. En dat streeft een groot deel van de samenleving nu na, om ook zo te worden. Wanneer zien we dat we daarmee onszelf als mens verarmen, onszelf beroven van de waardevolle kant van ons bestaan? We maken er maar een rare maatschappij van.

Geef een reactie

