voortgang tekeningen t/m April 2012

In het lesjaar 2011/2012 heb ik nog geen betekenisvolle tekening gemaakt. Om los te komen van de mozaieken heb ik eerst meegedaan met de oefening in abstractie. Hierbij begonnen we met een realistische tekening in zwart/wit om via een aantal stappen te eindigen bij een abstracte versie met kubistische invloeden. Hieronder zie je de eerste en de laatste versie.

Exercise in abstract painting (c) - two colours with tonality ; Amber van den Bos, Nov 19, 2011

Na deze oefening heb ik weer een tijd voor mezelf gewerkt aan wat waarschijnlijk de laatste tekening uit de serie Rowhouses wordt. Omdat ik met die tekening vastliep, ben ik weer mee gaan doen met de opdrachten. Om te beginnen heb ik een Vanitas geschetst. Deze is een beetje afgeraffeld, want ik had indertijd niet zoveel puf en heb veel op een stoel gezeten om te kijken en te kletsen. Tijdens de les dacht ik nog dat de schedel er eng uit zag, maar thuis vond ik hem eigenlijk wel lief.

Vanitas. Exercise in still life. Amber van den Bos, Mar 17, 2012

Hierna heb ik de laatste Rowhouses, die waarschijnlijk ‘Irregular’ gaat heten, mee naar huis genomen. De eerste laag is inmiddels af, maar er gaat nog wel werk in zitten om het af te maken.

Op cursus werk ik nu met houtskool aan schetsen van stillevens. Dat zijn vooral dode dieren. Met deze oefeningen train ik mijn oog-hand coordinatie en het werken met ander materiaal dan het pastelkrijt dat ik meestal gebruik. Er zitten aardige tekeningen tussen. Misschien laat ik die later nog een keer zien. Voor mij hebben ze nog geen inhoudelijke betekenis.

Op advies van mijn docent, Vincent de Kooker, werk ik tegelijkertijd aan verschillende schilderijen, zodat ik ergens anders mee verder kan als ik vastloop.

Het volgende schilderij dat ik thuis maak, is een mozaiek-versie van een snelwegportret van Bruno van den Elshout. Hiervoor ben ik de kleuren aan het uitzoeken. Het idee voor het onderliggende mozaiek heb ik af. Dit idee leg ik digitaal vast in een structuur-tekening, waarvan ik vervolgens prints kan maken om mee te werken.

Het originele snelwegportret van Bruno vd Elshout en een eerste grove kleurschets van mij.

Geef een reactie

